Tonul şi întervenţia în comunicarea orală

Mai 21, 2009 at 7:45 am Lasă un comentariu

Astăzi voi continua să relatez despre normele de etică într-o comunicare orală. După cum ştim comunicarea este puntea care ne leagă de oameni, prin care putem cunoaşte lumea, putem să avem o relaţie cu cei din jurulnostru. De asemenea de comunicare ţine şi relaţia noastră cu Dumnezeu. 

Tonul comunicării, reprezintă un factor care în unele cazuri poate determina buna înţelegereşi dispoziţia majoră a celor implicaţi într-o conversaţie, iar în alte cazuri poate cauza dificultăţi, tensiune sau chiar conflicte. Evident tonul comunicării se realizează în mare măsură prin vocea vorbitorului. Intensitatea vocii celui care vorbeşte trebuie să fie suficientă pentru a fi auzită normal de către interlocutor. O voce prea slabă , şi mai ales dacă vorbeşti sub nas, poate enerva ascultătorul. Unele defecte în vorbire apar chiar dinneglijenţa noastră, când trunchiem unele cuvinte cum ar fi „dimneaţa” în loc de „dimineaţa„, „văzt” în loc de „văzut„. Este cu totul nerecomandabil de a vorbi cu o voce prea ridicată, sau, cu atât mai mult, a striga. În cazul când vorbeşti aşa vei avea parte de un efect invers, şi vei declanşa zarvă şi tensiune. Unele persoane utilizează tactica vocii ridicate, având convingerea că astfel au de câştigat şi pot să se impună. Este o convingerea total înşelătoare. Vocea ridicată nu a contribuit niciodată la rezolvarea problemelor. Tonul unei comunicări trebuie să fie moderat, fără excese enervante. Este evident că aceste recomandări ne se extind asupra tuturor situaţiilor din viaţă. O dată Domnul Isus Hristos a intrat în Ierusalim. Cănd a intrat în Templu mare ia fost mirarea să vadă cum oamenii au făcut din casa lui Dumnezeu o piaţă, atunci Isus Hristos cu blândeţea-i caracteristică „a  început să scoată afară pe cei ce vindeau şi cumpărau în Templu; a răsturnat mesele schimbătorilor de bani şi scaunele celor ce vindeau porumbei. Şi nu lăsa pe nimeni să poarte vreun vas prin Templu. Şi-i învăţa şi zicea: „Oare nu este scris: „Casa Mea se va chema o casă de rugăciune pentru toate neamurile”? Dar voi aţi făcut din ea o peşteră de tâlhari.”(Marcu 11:15)

Intervenţia în comunicare interlocutorului, în situaţiile normale, intevenţia în comuncarea interlocutorului sunt nerecomandabile, ele dând dovadă de lipsă de educaţie. Dar acest lucru se întâmplă în situaţiile normale când vorbitorul are simţul măsurii, îşi structurează corect comunicare, vorbeşte laconic şi nu face risipă de timp. În celelate situaţii intervenţiile sunt motivate, dar pot fi făcute numai în momentele potrivite. Prin urmare caracterul şi locul intervenţiei depinde de caracterul comunicăriişi de atmosfera în care se desfăşoară ea. De regulă nu se fac intervenţii într-o comunicare oficială. Când situaţia este este neoficială şi se discută liber, este permisă intervenţia, însă şi aici trebuie de respectat anunite norme. De obicei într-un cerc sunt unele persoane care încearcă să se impună fără a da dreptul şi la alţii să mai spună ceva.  Intervenţiile se fac în următoarele scopuri: a întreba sau a clarifica un aspect dinmesaj, să completezi mesajul, sau să îţi expui un punct de vedere. Şi să nu uităm că comunicarea sau vorbirea noastră trebuie să „ fie totdeauna cu har, dreasă cu sare, ca să ştiţi cum trebuie să răspundeţi fiecăruia.” (Coloseni 4:6)

În articolul viitor vrem să vedem când şi cui trebuie să dam sfaturi, şi care sunt formulele prin care ne cerem scuze

(Materiale preluate şi inspirate din cartea „Cultura Comunicării” de Alexei Palii)

Anunțuri

Entry filed under: Social.

Actele internaţionale care garantează drepturile omului Dumincă 24 Mai Sărbătoarea Familiei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Calendar

Mai 2009
L M M M V S D
« Apr   Iun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arhivă

Statistica Blogului

  • 191,122 hits

RSS Moldova Creştină

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Biserica Buna Vestire

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

RSS Creştinismul şi Islamul

  • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.

%d blogeri au apreciat asta: